دانشمندان سوئیچ هورمونی دیابت نوع 2 را کشف کردند

7 نوامبر 2017- تحقیقات جدید نشان داد هورمونی که در یک بیماری نادر به نام سندرم neonatal progeroid نقش دارد، می‌تواند کلید جلوگیری از اضافه وزن در موش باشد. چاقی به همراه عدم فعالیت و تعدادی از عوامل محیطی یکی از عوامل خطر اصلی برای دیابت نوع 2 است، بنابراین یافتن راهی برای جلوگیری از اضافه وزن بسیار مهم می باشد.

سندرم پروگروئید یا NPS، تنها بر کسر کوچکی از جمعیت تأثیر می‌گذارد و از ویژگی‌های آن لاغری بسیار شدید است. افراد مبتلا به این سندرم فاقد لایه‌ی چربی زیر پوستی هستند که می‌تواند در نتیجه‌ی تعامل بد با هورمون آزاد کننده‌ی گلوکز یعنی asprosin باشد.

 هورمون Asprosin بر بخشی از مغز که تنظیم اشتها را به عهده دارد، تأثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که مسدود  شدن آن از اضافه وزن موش جلوگیری می‌کند.

 مطالعه‌ی محققان کالج پزشکی Baylor در تگزاس مکانیزم عملکرد هورمون asprosin را مشخص نمود. آنها کشف کردند که در افراد مبتلا به NPS، جهش‌هایی در ژن FBN1 که مسئول کنترل هورمون asprosin است، اتفاق می‌افتد. هورمون Asprosin از بافت چربی ترشح می‌گردد و سبب می‌شود کبد به تولید گلوکز بپردازد. محققان با انجام آزمایشاتی بر روی دو فرد مبتلا به NPS دریافتند که غلظت هورمون Asprosin در خون این دو نفر به شدت کاهش یافته است.

 سپس محققان از طریق مهندسی ژنتیک جهشی را در ژن FBN1 در موش ایجاد کردند تا اثرات آن  را بروی Asprosin بررسی کنند.

 آنها دریافتند که مقدار این هورمون در موش جهش یافته کمتر از نصف هورمون Asprosin در موش نرمال است، همچنین موش مهندسی شده بسیار لاغر بوده و کمتر به اختلال تحمل گلوکز یا چاقی مبتلا می‌شود، حتی زمانی که به مدت 6 ماه با رژیم غذایی پرکالری تغذیه ‌شدند.

در یک آزمایش جداگانه، محققان نشان دادند که تزریق یک عامل مسدود کننده‌ی خاص با هدف کاهش غلظت Asprosin، سبب کاهش مصرف غذا و کاهش وزن بدن موشهای چاق می‌شود.

 مطالعه‌ ی پیشین همین محققان نشان داده بود که کاهش asprosinاشتها را از بین برده و منجر به ادامه ی‌ کاهش وزن در موشهای چاق می‌شود.

 محققان تصور می‌کنند که  هورمون asprosin نورونهایی به نام agouti-related neuropeptide را که اشتها را افزایش می‌دهند، تحریک کرده و همچنین فعالیت نورونهای pro-opiomelanocortin (POMC)-positive که اشتها  را سرکوب می‌کنند، کاهش می‌دهد.

 به طور کلی این یافته‌ها نشان می‌دهد که هورمون Asprosin که از بافت چربی ترشح می‌شود، دارای همه‌ی انواع اثرات بر تنظیم اشتها و حفظ وزن است و بنابراین کنترل غلظت آن ممکن است کلید جلوگیری از افزایش وزن باشد.

 با این حال محققان معتقدند برای تهیه‌ی تصویر کامل‌تری ازعملکرد این هورمون و کسب اطلاعات جامع‌تر در مورد کل  فرایندی که توسط asprosinمی تواند کنترل ‌شود، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Nature Medicineمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/scientists-find-hormonal-switch-of-type-2-diabetes-95511025.html